Valikko

Printmix tietää maineenhallinnan tärkeyden

8.7.2022

Printmix tietää maineenhallinnan tärkeyden

Yksikin huono viesti mediassa tai somessa voi kaataa huolella rakennetun yrityskuvan. Onkin tärkeää huolehtia, että yritys tuottaa hyvää ja huolella harkittua sisältöä pitkäjänteisesti. Vahva sisältöpohja auttaa yrityksen maineenhallinnassa ilkeämielisten hyökkäyksiltä.


-Eräällä asiakkaalla oli uniikki ja mielenkiintoinen tuote, josta julkaistiin tiedote. Media innostui tuotteesta ja levitti julkaisua uudesta kuumasta liikuntavälineestä. Kassa kilisi ja asiakas oli tyytyväinen. Muutaman kuukauden kuluttua kysyin, jatketaanko brändin rakentamista seuraavalla tiedotteella. Ajatuksena oli ohjata julkisuutta mieleiseen suuntaan, yllätystenkin varalta. Laite oli nimittäin väärinkäytettynä riski, saattaen johtaa vakavaankin vammautumiseen. Yrittäjä ei halunnut uusia tiedotteita kaiken ollessa jo mallillaan, muistelee Anne Lampinen, viestintätoimisto Omatoimittaja.fi:n toimitusjohtaja.

-Yritys katosikin markkinoilta, kun eräälle asiakkaalle kävi huonosti kuntoillessaan laitteella. Yrityksen maine sai ison kolahduksen ja kauppa tyssäsi kuin seinään. Yksi negatiivinen asiakaskokemus ja julkisuuteen päätynyt tieto aiheutti lumipalloefektin ja lopulta kaatoi koko yrityksen, summaa Lampinen.


Mitä tästä opimme?


Vastaavia tarinoita erilaisissa viitekehyksissä löytyy lukuisia. Somen aikakaudella varsinkin negatiiviset viestit saavat helposti siivet alleen. Esimerkiksi negatiivisia perättömiä tai totuuteen pohjautuvia asiakaskokemuksia jaetaan hyvin innokkaasti, paljon ahkerammin kuin positiivisia asiakaskokemuksia.

-Maine on tärkeä osa yrityksen kilpailukykyä ja netissä maineen voi pilata monella tavalla. Moni yritys tarvitsee apua maineensa hallintaan, vasta kun maine on mennyt. Sen palauttaminen on kallista ja vie aikaa, mutta ei mahdotonta. Mainetta kannattaa alkaa puolustamaan heti kun yritys on perustettu. Olen kirjoittanut aiheesta blogin, kertoo Jukka Ikonen, Somafy Oy:n maineenhallinnan asiantuntija.

On ikävää, kun uusi potentiaalinen asiakas alkaa etsimään tietoa yrityksestä, ja hakukone löytääkin siitä lähestulkoon vain ikäviä asioita. Näissä tilanteissa asiakas jatkaa googlailua ja todennäköisesti päätyy hyvämaineisen firman asiakkaaksi.

Tarinan opetus on se, että hyvällä ja hakukoneoptimoidulla sisällöllä, ollaan aika vankalla mainepohjalla. Silloin huonot sisällöt jäävät hyvien varjoon. Nyrkkisääntönä voidaan pitää, että aina tulee ennemmin tai myöhemmin jotain negatiivista palautetta hakukoneiden hakuihin. Sillä ei ole juurikaan merkitystä, onko se relevanttia vai ei, kunhan sen merkitys ei kasva määrällisesti liian suureksi. Hyvää sisältöä on siis oltava enemmän.


Mika-Matti Trogen, viisas mies


METSEK Group Oy:n toimitusjohtaja-omistaja Mika-Matti Trogen on viisas mies, sillä hän panostaa hyvään maineeseen. Trogenilla on johdettavanaan useampi yritys konsernissaan. Printmix on monipuolinen painotalo, joka on erikoistunut asiakas- ja järjestölehtiin avaimet käteen -periaatteella. Konserniin kuuluva Suomen Myyntimediat hoitaa ilmoitusmyynnin asiakkaan puolesta tarvittaviin lehtiin.

Hänen yrityksillään menee hyvin. Luottoluokitus on AAA. Telemarkkinointia tekevässä yhtiössä on oltava erittäin tarkka asiakaspalvelun laadusta. Hyvän maineen ylläpitämiseksi yrityksissä huolehditaan siitä, että positiivista sisältöä tuotetaan jatkuvasti. Näissä toimissa konserni luottaa ammattilaisiin kuten Omatoimittajaan ja Somafyyn.


Yhteydenotto


Mikäli tarvitset apua lehtiasioissa, ole yhteydessä!


Alkuperäinen kirjoitus on julkaistu STT infon sivuilla. Kirjoituksen voit lukea tämän linkin kautta: https://bit.ly/3AxAD1x.

Avainsanat: printmix, printmix oy, printmix kokemuksia, suomen myyntimediat, metsek, mika trogen, mika-matti trogen, paino, lehti, ilmoitusmyynti, järjestölehti, yhdistyslehti, graafinen suunnittelu

Lue muita artikkeleita

Yhteystiedot

Printmix Oy
puh. 010 319 6380

Y-tunnus: 2182268-7

Osoite

Höyläämötie 11B
00380 Helsinki

Ratapihankatu 53
20100 Turku

Suomen Vahvimmat - Printmix