Nuorten ja lasten suojatieonnettomuudet
17.7.2023
Suojatie on tarkoitettu turvalliseen tienylitykseen ja se on merkittävä asia puhuttaessa lasten liikenneturvallisuudesta. Valitettavasti lasten suojatiellä tapahtuvat onnettomuudet ovat yhä liian yleisiä ja aiheuttavat usein vakavia seurauksia. Tässä artikkelissa tarkastelemme lasten suojatien onnettomuuksien problematiikkaa, niiden syitä ja keinoja parantaa lasten turvallisuutta suojateillä.
Onnettomuustilastot ja niiden merkitys
Tilastojen mukaan lasten suojatien onnettomuudet ovat vakava huolenaihe. Suomessa tapahtui viime vuonna lukuisia onnettomuuksia, joissa lapset loukkaantuivat tai kuolivat suojatietä ylittäessään. Näitä onnettomuuksia aiheuttivat pääasiassa autoilijoiden laiminlyönnit pysähtymisvelvollisuudessaan suojatien edessä sekä lasten oma huolimattomuus liikenteessä.
Onnettomuuksien syitä ja tekijöitä
Lasten suojatien onnettomuudet johtuvat monista tekijöistä, ja ne voivat tapahtua eri osapuolten huolimattomuuden tai virheellisen toiminnan seurauksena. Joitakin yleisiä syitä lasten suojatien onnettomuuksiin ovat:
Havainnointivirheet: Sekä autoilijat että lapset voivat tehdä havainnointivirheitä suojatiellä. Autoilijoiden tulee olla erityisen tarkkaavaisia havaitessaan lapsia suojatiellä ja antaa heille etuajo-oikeus. Lapset puolestaan saattavat olla liian kiireisiä tai innostuneita ylittämään tien ilman asianmukaista varovaisuutta.
Nopeus ja etäisyys: Autoilijoiden liian suuri nopeus tai riittämätön etäisyys suojatien lähestyessä lisäävät onnettomuusriskiä. Nopeusrajoitusten noudattaminen ja riittävä etäisyys suojatielle mahdollistavat riittävän pysähtymisajan lapsille.
Heikko näkyvyys: Huonot sääolosuhteet, pimeys tai esteet voivat heikentää näkyvyyttä suojatiellä. Lapset voivat olla vaikeasti havaittavissa, mikä lisää riskiä onnettomuuksille. Valaistuksen parantaminen suojateillä ja heijastinten käyttö auttavat par antamaan paremman näkyvyyden ja varoittamaan autoilijoita lähestyvistä jalankulkijoista.
Koulutuksen puute: Lasten liikenneturvallisuuskoulutuksen puute voi johtaa virheelliseen toimintaan suojatiellä. On tärkeää tarjota lapsille ja heidän vanhemmilleen kattavaa liikennekasvatusta ja koulutusta suojatien turvallisesta ylittämisestä. Koulujen, vanhempien ja paikallisten yhteisöjen tulisi tehdä yhteistyötä tällaisen koulutuksen tarjoamiseksi.
Turvallisuuden edistäminen suojateillä
Lasten suojatien onnettomuuksien vähentämiseksi tarvitaan kokonaisvaltaista lähestymistapaa, joka sisältää seuraavia toimenpiteitä:
Liikennekasvatus ja tiedotus: Lasten tulisi saada perusteellinen koulutus suojatien turvallisesta käytöstä ja liikennesäännöistä. Vanhempien, koulujen ja muiden sidosryhmien tulisi myös osallistua tiedotuskampanjoihin, jotka korostavat suojatien turvallista ylittämistä.
Infrastruktuurin parantaminen: Suojateitä tulisi suunnitella ja rakentaa lasten tarpeet huomioon ottaen. Hidasteiden ja esteiden sijoittaminen suojateiden läheisyyteen voi auttaa hidastamaan autojen nopeuksia ja parantaa näkyvyyttä. Valaistuksen parantaminen ja liikennemerkkien selkeys ovat myös tärkeitä.
Valvonta ja seuraamukset: Poliisin aktiivinen valvonta suojateiden läheisyydessä voi toimia pelotteena ja muistuttaa autoilijoita pysähtymisvelvollisuudestaan.
Roolimallina toimiminen: Aikuisilla on tärkeä rooli lasten liikenneturvallisuuden edistämisessä. Heidän tulisi toimia hyvänä esimerkkinä ja osoittaa oikeat liikennekäyttäytymisen mallit suojatien ylittämisessä.
Teknologian hyödyntäminen: Teknologian kehittyminen tarjoaa mahdollisuuksia parantaa lasten turvallisuutta suojateillä. Älykkäät liikennejärjestelmät ja jalankulkijoiden varoitusjärjestelmät voivat auttaa havaitsemaan lapsia suojatiellä ja varoittamaan autoilijoita heidän läsnäolostaan.
Onnettomuuksien vähentäminen vaatii yhteistyötä eri tahojen välillä
Koulujen tulisi ottaa liikenneturvallisuus osaksi opetussuunnitelmaansa ja tarjota säännöllistä liikennekasvatusta oppilailleen. Koulujen henkilökunnan ja vanhempien tulisi tehdä yhteistyötä ja järjestää tiedotustilaisuuksia, kampanjoita ja harjoituksia, jotka keskittyvät suojatien turvalliseen ylittämiseen.
Vanhempien tulisi osallistua aktiivisesti lastensa liikenneturvallisuuden edistämiseen. Heidän tulisi opettaa lapsilleen oikeaa suojatien käyttäytymistä ja varmistaa, että lapset ymmärtävät liikennesäännöt ja riskit. Vanhempien tulisi myös kannustaa ja valvoa lastensa liikenneturvallista käyttäytymistä.
Jatkuvan tutkimuksen avulla voidaan kehittää entistä parempia menetelmiä ja ratkaisuja lasten suojatien onnettomuuksien ehkäisemiseksi. Tutkimuksen avulla voidaan tunnistaa riskitekijät, arvioida toimiviksi havaittuja toimenpiteitä ja kehittää uusia innovaatioita turvallisemman liikenneturvallisuuden takaamiseksi.
Liikenneturvallisuudesta tiedottaminen ja tiedostamisen lisääminen ovat avainasemassa. Mediassa, sosiaalisessa mediassa ja erilaisissa tiedotuskampanjoissa tulisi korostaa lasten suojatien turvallisen ylittämisen merkitystä ja antaa konkreettisia vinkkejä turvalliseen käytökseen.
Lasten suojatien onnettomuuksien vähentäminen vaatii jatkuvaa sitoutumista ja yhteistyötä kaikilta osapuolilta. Autoilijoiden, jalankulkijoiden, vanhempien, koulujen, paikallisyhteisöjen ja viranomaisten on tehtävä yhteistyötä yhteisen päämäärän saavuttamiseksi. Vain kaikkien osapuolten aktiivinen panos ja sitoutuminen voivat vähentää lasten suojatien onnettomuuksia.
Lopuksi
On tärkeää korostaa, että lasten suojatien onnettomuuksien ehkäiseminen on jatkuva prosessi, joka vaatii jatkuvaa tiedotusta, valvontaa, koulutusta ja tiedostamista. Autoilijoiden tulee olla tarkkaavaisia suojateiden lähestyessä ja noudattaa pysähtymisvelvollisuuttaan. Jalankulkijoiden, erityisesti lasten, tulee oppia oikea tapa ylittää suojatie ja olla tarkkaavaisia liikenteessä.
Vanhempien, koulujen ja yhteisöjen on tehtävä yhteistyötä ja tarjottava liikenneturvallisuuskoulutusta lapsille. Vain näin voimme luoda turvallisemman ympäristön lapsille suojatien ylittämiseen ja vähentää lasten suojatiellä tapahtuvia onnettomuuksia.
OTI-Lasten liikenneonnettomuudet -raportti 2022
Alle 15-vuotiaan jalankulkijan kuolemaan johtaneista onnettomuuksista 12 tapahtui ajoradan ylityksen yhteydessä ja loput kuusi muissa tilanteissa.
- Niistä onnettomuuksista, joissa lapsi ylitti ajorataa, viisi tapahtui suojatiellä ja seitsemän muualla kuin suojatiellä.
Neljä suojatieonnettomuutta tapahtui valo-ohjatussa risteyksessä. Onnettomuuksista kolme oli sellaisia, joissa jokin raskas ajoneuvo oli kääntymässä risteyksessä oikealle ja molemmille onnettomuuden osapuolille paloi samanaikainen vihreä valo. Yhdessä tapauksessa moottoriajoneuvo törmäsi risteyksen jälkeisellä suojatiellä päin punaista kulkeneeseen jalankulkijaan.
Yhdessä suojatieonnettomuudessa moottoriajoneuvo törmäsi risteysalueen ulkopuolisella suojatiellä ajorataa ylittäneeseen jalankulkijaan.
Niistä seitsemästä onnettomuudesta, joissa lapsi ylitti ajorataa muualla kuin suojatiellä, kahdessa lapsi lähti ylittämään ajorataa pysäkille pysähtyneen tai juuri liikkeelle lähteneen linja-auton takaa. Loput onnettomuudet olivat keskenään erilaisia ajoradan ylityksiin liittyviä onnettomuuksia.
Muista kuin ajoradan ylityksiin liittyvistä onnettomuuksista kahdessa jalankulkija kulki ajoradan viertä moottoriajoneuvojen kanssa samaan suuntaan jääden takaapäin tulleen ajoneuvon yliajamaksi. Kahdessa tapauksessa moottoriajoneuvo törmäsi pihalla tai tien vieressä omissa puuhissaan olleeseen lapseen. Näiden lisäksi kaksi lasta kuoli piha- tai pysäköintialueella tapahtuneissa peruutusonnettomuuksissa.
Jalankulkuonnettomuuksista viisi tapahtui pimeän tai hämärän aikaan. Näissä onnettomuuksissa kuolleista jalankulkijoista yhdellä oli heijastin ja valaisin. Kolmen jalankulkijan osalta heijastimen käyttö ei ole tiedossa. Yhdellä ei ollut heijastinta. Tutkijalautakuntien mukaan heijastimen käytöllä ei näissä onnettomuuksissa kuitenkaan ollut vaikutusta, sillä onnettomuudet olivat joko niin äkillisiä tapahtumia tai moottoriajoneuvon kuljettaja ei ollut onnettomuushetkellä toimintakykyinen.
Yksi onnettomuuksissa kuolleista alle 15-vuotiaista jalankulkijoista liikkui pulkalla ja yksi rullalaudalla.
Hakusanat: Suojatiennettomuudet, Liikenneturvallisuus, Liikkuvan poliisin perinneyhdistys, Mika-Matti Trogen, Printmix, Suomen Myyntimediat, Kokemuksia
Lue muita artikkeleita
- 24.5.2024 Siniset Ritarit -lehti Mikaelin tarina
- 2.5.2024 Varjoja koulumaailmassa
- 18.4.2024 HUOLESTUTTAVA ILMIÖ
- 12.3.2024 Ystäväntuki lehden artikkeli
- 22.1.2024 Sosiaaliset suhteet ja syöpä
- 6.12.2023 Pää ylös! Puhelin alas!
- 30.10.2023 Joulun merkitys - Katseet kohti rakastettua juhlaa
- 23.10.2023 Koulukiusaaminen on yhteiskuntamme riesa
- 2.10.2023 Koiran ja ihmisen välinen rakkaus
- 11.9.2023 Joukkueen merkitys vammaiselle henkilölle
- 22.8.2023 Nettikirjoittelu ja Kunnianloukkaus: Digitaalisen viestinnän haasteet
- 17.7.2023 Koulut alkavat elokuussa. On aika keskustella suojateistä
- 3.7.2023 On tärkeä rentoutua lomalla!
- 26.6.2023 Vammaisurheilun ja -liikunnan merkitys vammaiselle henkilölle
- 13.6.2023 VIRVE-turnauksessa pelataan viranomaisten beach volleyn mestaruuksista
- 29.5.2023 Jani on koulukiusaamisen uhri
- 23.5.2023 Väkivavallan vihollinen - Tomas Jouhilampi
- 24.4.2023 Kahden vuoden välein järjestettävät Palomiesten ja poliisien MM-kisat ovat yksi maailman suurimmista urheilutapahtumista
- 18.4.2023 Julia Alanenpää jäi auton alle suojatiellä
- 5.4.2023 Siniset Ritarit -lehdessä poimittu tarina koulukiusaamisen vastustavasta kampanjasta
- 22.3.2023 Opaskoirayhdistys ry täyttää tänä vuonna 75 vuotta!
- 6.3.2023 Järjestölehden lehden tuotanto
- 20.2.2023 Printmix Mediamyynti
- 11.12.2022 Printmix Oy toivottaa rauhallista joulua
- 6.11.2022 Printmixin Mika-Matti Trogen koronaerakkona
- 8.10.2022 Printmix kokemuksia - Riston tarina
- 8.9.2022 Printmix kokemuksia - Ilmoitusmyyjän tarina
- 9.8.2022 V#### puhelinmyyjät! – Printmix kokee toisin
- 8.7.2022 Printmix tietää maineenhallinnan tärkeyden
- 12.6.2022 Printmixin Mika Trogen: "Vertaistuki merkitsee!"
- 25.5.2022 Printmix on poliisin ammattilehden asialla
- 17.5.2022 Printmix Oy kustantaa Huumepoliisi-lehteä
- 5.3.2022 Printmix avaa tulostusalan trendit
- 6.2.2022 Printmix kokemuksia - Suosittelemme etätyötä
- 25.1.2022 Printmix käsittelee reklamaatiot
- 5.1.2022 Printmix avaa suosituimmat painotekniikat
- 31.12.2021 Printmix avaa printtimainostuotteiden termejä
- 28.11.2021 Printmixin vinkit täydellisen esitteen tekemiseen
- 1.10.2021 Printmix tuottaa lehden kokonaisvaltaisesti